Theater
De Balie / Jan Boeve

De Balie Live brengt de ontmoeting naar je huiskamer

In quarantaine valt er genoeg te discussiëren: wiens beurt is het om te koken? Wie mag bepalen wat er gekeken wordt vanavond? Hoeveel wc-papier is te veel wc-papier? Als je echter toe bent aan wat meer kwaliteit en diepgang, kun je terecht bij De Balie. In De Balie Live brengt het bekende kunst- en debatpodium in Amsterdam vele en diverse verdiepende programma’s over de actualiteit en werpt met bijzondere gasten een bredere en kritische blik op de uitzonderlijke situatie waarin we ons nu bevinden. We belden erover met Saskia Legein van De Balie.

Saskia, het is crisis. Mensen willen escapisme, vermaak en vergapen zich massaal aan Tiger King. Zoals altijd zoeken jullie bij De Balie de verdieping op. Is daar op dit moment behoefte aan?

Saskia Legein: “Met escapisme is niks mis, ik mag zelf ook graag Netflix kijken. Daarnaast hebben mensen inderdaad behoefte aan verdieping, juist nu, blijkt wel uit onze kijkcijfers. We boden onze programma’s hiervoor ook al online aan en hebben een relatief groot bereik, maar sinds de deuren dicht zijn is dat echt flink gestegen. Van de waan van de dag wordt meer dan voldoende verslag gedaan in de krant en op tv. Het gaat daarbij vaak om het medische en economische aspect en de blik is, begrijpelijk, vrij nauw. Maar, er zitten heel veel andere kanten aan de zaak en die proberen wij te vertegenwoordigen. We zijn daarbij nooit bang om kritische vragen stellen. Iedereen prijst bijvoorbeeld het overheidsbeleid, maar je kunt je ook afvragen: wat doet dit met onze privacy, om maar iets te noemen? Worden al die strenge maatregelen straks wel volledig teruggedraaid? Wat betekent dit op de lange termijn voor een grote stad als Amsterdam? Je kunt veel parallellen trekken met bijvoorbeeld de geschiedenis en de filosofie. Ook al zit iedereen nu veel meer opgesloten in z’n eigen wereld, we gaan toch op zoek naar wat verdieping of troost geeft en vernieuwende inzichten. Dat is mooi aan mensen.” 

Kun je wat vertellen over de programmering? Hoe is die tot stand gekomen?

“We hebben themaweken ingesteld. We zijn begonnen met de Week van de Vrijheid, waarin we onder andere oude Vrijheidslezingen uitzonden. Die werden veel bekeken. Daarna volgden de Week van de Kunsten en de Week van de Ontmoeting; daarin zitten we nu. Binnen deze themaweken brengen we een mix van programma’s die al zijn geweest maar die door de huidige situatie ineens weer actueel zijn of die je nu met andere ogen bekijkt. Daarnaast brengen we nieuw gemaakte programma’s.
Voor die laatste hebben we twee geïmproviseerde studio’s ingericht. Enerzijds zenden we de zaalprogramma’s uit zoals men die van ons gewend is, maar dan in aangepaste vorm en zonder publiek. Anderzijds hebben we iedere week De Balie Live De Coronagesprekken, waarbij we een gast uitnodigen in het lege café. We kijken met hen door een filosofische, economische, artistieke of maatschappelijke bril naar de uitzonderlijke situatie waarin we zitten en wat die voor invloed heeft op de samenleving. Eerder deze week hadden we bijvoorbeeld kunstenaar TINKEBELL te gast. Zij is een tijd in Fukushima geweest en schreef daar het boek ‘Het gevaar van angst’ over. Wat is nou schadelijker of gevaarlijker: de ramp zelf of de angst voor de ramp? Die vraag staat daarin centraal. Het mooie is dat je die natuurlijk ook heel goed kan leggen op deze situatie.” 

Naar welke programma-items kunnen we nog uitkijken?

“Er komen gesprekken aan met onder meer Bas Jacobs en Maxim Februari, grootheden in de economie en filosofie respectievelijk. Daar kijk ik nu naar uit. In een televisietalkshow moet je snel naar een conclusie toe rennen, en door naar de volgende gast, dat zit ingebakken in het format. De Balie doet eigenlijk het tegenovergestelde. Wij geven nooit een hapklaar gedachtegoed of oplossing. We zeggen: dit is het begin van een publiek gesprek, nu kun je er zelf over nadenken en met anderen over praten. 

Ook mooi om uit te lichten is het programma met Jessica Durlacher rond de nieuwe Roman Polanskifilm J’accuse. We hebben Jessica hiervoor gevraagd omdat zij kennis van de filmwereld heeft, zich heeft uitgesproken over Me Too en net als Polánski een Joodse achtergrond heeft. Hij legt daar in deze film veel nadruk op. We zenden dat gesprek op 14 april uit, twee dagen voor de release van de film en nog een keer op de dag van release. En de film, die initieel alleen in De Balie zou draaien, wordt gebundeld met het gesprek uitgebracht op Picl. Je betaalt alleen voor de film, het Baliegesprek is voor iedereen toegankelijk. Kijkers kunnen beslissen of ze alleen de film willen zien, alleen het gesprek of allebei. 

Verder heb ik net als vele anderen erg genoten van de mooie Netflixserie Unorthodox. Die is gebaseerd op de autobiografie van Deborah Feldman, waarin zij beschrijft hoe ze brak met haar orthodox-joodse gemeenschap en een nieuw leven begon in Berlijn. Toen het boek net uit was, kwam ze naar De Balie om in gesprek te gaan met Arnon Grunberg. Dat gesprek zenden we zaterdag opnieuw uit.  
Tot slot zenden we op Goede vrijdag nog iets bijzonders opnieuw uit; een gesprek met Eberhard van der Laan uit de serie Operatie Interview. Daarin laten we een publiek figuur door drie geheime interviewers ondervragen, zonder dat diegene van te voren weet wie het zijn. Het doel is om het interview op een hoger niveau te brengen. In dit geval was één van de geheime interviewers de van der Laans vrouw Femke. Dat leverde een heel mooi gesprek op.”

Bovengenoemde programma’s en vele meer worden uitgezonden op debalie.nl. Elke avond om 19.00 uur is er een nieuwe uitzending. Kijk voor het voorlopige programma op debalie.nl/agenda. Op de sectie ‘Verdieping’ op de website kun je programma’s die al uitgezonden zijn terugkijken.

Laatst door jou bekeken