Testimonial

Testimonial Podiumkids Thuis: streaming als marketingtool voor de podiumkunst

Op de website van Podiumkids kun je naar hartenlust jeugdtheater streamen, waar en wanneer je maar wilt. Met behulp van de video-on-demandplugin van Cultuurticket werd het platform Podiumkids Thuis daarvoor in het leven geroepen. Maar liefst 18 gezelschappen bieden hier educatief verantwoord, spannend, grappig of muzikaal theater voor het hele gezin, dat met ziel en zaligheid gemaakt is. Als een van de early adopters van onze video-on-demandplugin laat Podiumkids zien hoeveel er in de cultuursector bereikt kan worden door de handen ineen te slaan en innovatie te omarmen. Lees onder de afbeelding verder over de ervaring van Podiumkids.

Podiumkids Thuis

De klant

Podiumkids is een collectief van 26 jeugdpodiumkunstgezelschappen, dat wordt ondersteund door de Nederlandse Associatie voor Podiumkunsten (NAPK).Sinds september 2020 is Podiumkids zichtbaar op social media en via een nieuwsbrief en in december 2020 gingen alle trossen los met de lancering van het video-on-demandplatform Podiumkids Thuis.

De missie

Podiumkids heeft als missie om via gezamenlijke marketing de Nederlandse jeugdpodiumkunsten te promoten en ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk kinderen in contact komen met theater. Daarnaast is het collectief ten tijde van de Coronacrisis op zoek gegaan naar een manier om contact te houden met het publiek toen de theaters gesloten waren. Veel gezelschappen boden in het begin gratis online content aan, maar al snel ontstond het idee voor een duurzamer businessmodel.

De oplossing

Door gebruik te maken van de plugin, werd het in korte tijd mogelijk om digitaal platform op te richten, Podiumkids Thuis. Het plan werd in november in gang gezet en nog voor de kerst was het platform live. Daarop zijn sinds december 2020 meer dan dertig registraties te zien en het aanbod groeit nog steeds. Bezoekers kunnen eenvoudig browsen door het aanbod, zich eenmalig registreren bij Cultuurticket, en een voorstelling afrekenen om deze vervolgens binnen 48 uur zo vaak te kijken als ze maar willen.

Het resultaat

Podiumkids zet online streaming slim in binnen hun marketingstrategie om ook het bezoek aan het theater te promoten. Sonja Rinkel van Podiumkids: “We maken doordachte keuzes (ieder gezelschap voor zich) over wat we waarom online zetten en hoe dat ons ‘live’ aanbod versterkt of aanvult. Door middel van de campagnes die rondom Podiumkids Thuis worden gevoerd, vergroten we onze naamsbekendheid en creëren we aandacht voor het jeugdtheater. We proberen de mensen die Podiumkids Thuis hebben gezien of een voorstelling hebben bekeken straks ook te bereiken wanneer de deuren weer open gaan. Ook hebben we een succesvolle landelijke campagne opgezet waarmee veel media-aandacht is gegenereerd. Daarnaast werken we met veel partners als theaters, festivals, influencers en bloggers. Om ook kinderen die wegens hun sociaal-economische omgeving misschien minder snel in contact komen met cultuur kennis te laten maken met jeugdtheater, zijn we met Cultuurticket een samenwerking aangegaan met de organisatie Kinderhulp.”

De ervaring

“We hebben voor Cultuurticket gekozen omdat meerdere van onze gezelschappen al een positieve ervaring hadden met het streamingplatform en vanwege de ondernemende en welwillende houding van de organisatie. Het feit dat er net een plugin ontwikkeld was correspondeerde met onze wens om zelf eigenaar te blijven van de content, maar de techniek en streaming uit te besteden en dit ook in een kort tijdsbestek te realiseren. Wat ik fijn vind aan klant zijn bij Cultuurticket is het enthousiasme voor het product en de vele mogelijkheden, de open manier van communiceren, klantvriendelijkheid en oplossingsgerichtheid.” - Sonja Rinkel

Benieuwd of dit ook iets voor jou is?

Bekijk onze demo en neem contact met ons op via info@cultuurticket.nl.

 

Laatst door jou bekeken