Theater Muziek Toneel

Dansen, flirten en je culturele horizon verbreden in het NITE HOTEL

Dé plek om aan je sociale en culturele trekken te komen is momenteel het NITE Hotel; een online theater met live voorstellingen, Q&A’s, exposities, een singles mixer, DJ, shop en wie de gezellige onderonsjes op het toilet mist kan zelfs naar de chatroom ‘2 The Loo’. We belden erover met Guy Weizman, geestelijk vader van het NITE HOTEL, choreograaf, regisseur en artistiek en algemeen directeur van het Noord Nederlands Toneel en Club Guy & Roni.

Guy, waarom niet gewoon een paar streams online gooien? Waarom besloot je een heel virtueel hotel, inclusief kamers, bar, lobby en theater te bouwen?

“Ik vind het allereerst fantastisch dat content die jarenlang achter slot en grendel stond nu online komt. Ik kan ineens het werk van collega’s bekijken, iets waar ik normaal zelden aan toekom. Maar het viel mij wel op dat het toch een beetje voelt alsof je naar een YouTube-video zit te kijken, waar je vaak ongeduldig doorheen zit te scrollen. Een dans- of toneelvoorstelling is niet als een Netflix-serie, het is niet gemaakt voor video.

Toen onze voorstelling Before/After werd gecancelled was de eerste gedachte om de première live te streamen. Maar eigenlijk wilde ik dat daarom helemaal niet. Het is te kwetsbaar, te dierbaar en het voelt alsof je dan iets waar twee jaar werk in zit, zomaar op internet gooit in de hoop dat mensen het begrijpen. Dat we het wilden delen was duidelijk, maar dan wel op onze manier.

“Het werk was te dierbaar om zomaar op internet te gooien” 

We hebben de videoregistraties geëdit zodat ze beter werken als je ze op een klein scherm bekijkt. Daarnaast hebben we de theatrale ervaring geanalyseerd en nagebouwd. Met het NITE HOTEL hebben we nu een online theater waarmee we onze voorstellingen op een duidelijke manier kunnen delen met ons publiek en ook context, inspiratie en interactie kunnen bieden.

Zo hebben we kamers gebouwd waar je op elk moment in kunt gaan om het werk te bekijken dat ensembleleden van NITE Hotel hier speciaal voor hebben gemaakt. Ook bieden we de mogelijkheid om de live voorstellingen samen te kijken via Zoom. De première van Before/After werd digitaal bezocht door 4000 mensen, waarvan er 600 samen hebben gekeken via Zoom. Als ik mensen nu spreek, hebben ze het over die avond alsof het een echte première was.”

Is er een wezenlijk verschil tussen optreden voor een live publiek versus een virtueel publiek?

“Ja en nee. Als je op het podium staat zie je het publiek niet, maar je kunt ze wel voelen. Er is dan echt een magische, bijna spirituele uitwisseling tussen het publiek en de spelers. Als de spanning in de zaal goed is, kun je dat gebruiken als speler. Als mensen online een stream aanzetten, heb je dat niet.

We hebben wel een chatfunctie en de mogelijkheid om via Zoom te kijken. Daarop kan men direct feedback geven en kun je ook gewoon zien als iemand zich verveelt en even koffie gaat zetten. Dat is een heel direct contact met je publiek. Het is dus eigenlijk een heel andere discipline, maar de spanning in de studio blijft hoe dan ook hoog.

“Je hoeft het niet te begrijpen. Geef je over aan abstractie” 

Voor nu is interactie onze grootste uitdaging. Hoe kunnen we die creëren, zonder dat het publieksparticipatie wordt? Eigenlijk zijn we met elkaar een nieuwe gedragscode aan het bedenken. Op het moment dat we terug de zaal in mogen staan we te springen van geluk, maar ik wil dit virtuele theater in de toekomst wel verder uitwerken als extra discipline. Ik denk dat het digitale aspect van theaters een push heeft gekregen, maar dat het éen het ander niet zal vervangen. Een appel kan naast een peer staan zonder dat de appel minder waard wordt.”

-

 

Wat staat er binnenkort op de agenda?

“We bieden tot het eind van het theaterseizoen elke vrijdag een nieuw programma. Zo spelen we op 15 mei de voorstelling TETRIS Mon Amour. We blijven het concept ontwikkelen en gaan het daarom deze week iets anders doen. Veel mensen kijken naar zo’n voorstelling en denken: “ik snap het niet, ik zal wel te dom zijn”, terwijl TETRIS Mon Amour geen narratief plot heeft. Je moet het juist niet begrijpen! Geef je over aan de abstractie, wees er niet bang voor.

Daarom kiezen we nu voor een soort begeleid kijken met de choreograaf, Roni Haver. Samen met het publiek knippen we de voorstelling in stukjes en kunnen zo de diepte in gaan. Men kan dan zelfs tussendoor vragen stellen. Daar leent dit format zich uitstekend voor. Toen DVD net populair werd, vond ik het leukste daaraan dat er vaak audiocommentaar van de regisseur op stond, dat je tegelijk met de film kon afspelen. Dat geeft het gevoel dat je dichter bij het product bent. Dat gevoel proberen wij ook te creëren.

Verder kun je nog uitkijken naar de voorstelling Dear Winnie, maken we een programma van korte films en willen we het platform openstellen voor derden om hun eigen content te laten zien.”

Elke vrijdag om 8 uur kun je in het NITE Hotel een nieuwe voorstelling of fragmenten uit een voorstelling bekijken. De makers gaan in gesprek met deskundigen en het publiek. Achteraf kun je napraten in de bar met meerdere chatrooms en de avond afsluiten op de virtuele afterparty mét DJ. Daarnaast kun je op elk moment de hotelkamers bezoeken. In elke kamer vind je een expositie van een van de leden van het NITE-ensemble. Toegang tot NITE HOTEL is gratis, maar wie de kunsten wil steunen, kan in de bar een fooi achterlaten.

Laatst door jou bekeken